%0 Journal Article %T الگوی «آرمان‌گرایی واقع بینانه» به مثابه ایدئولوژی اسلامی در «مدیریت انقلابی» رسانه %J دوفصلنامه مطالعات امت اسلامی %I دانشگاه مذاهب اسلامی %Z %A محمدزاده, محمدجعفر %A سلگی, محسن %A صفایی نژاد, قاسم %D 2015 %\ 01/01/2015 %V 1 %N 1 %P 38-65 %! الگوی «آرمان‌گرایی واقع بینانه» به مثابه ایدئولوژی اسلامی در «مدیریت انقلابی» رسانه %K ایدئولوژی %K رسانه اسلامی %K مدیریت انقلابی %K آرمان‌گرایی واقع‌بینانه %R %X این نوشتار نخست ایدئولوژی را تعریف و بر کارکرد آن در عرصه رسانه تأکید کرده است. پس از نقد نقش ایدئولوژی در رسانه پست‌مدرن و نیز نقد تعاریفی که ایدئولوژی را لزوماً در خدمت منافع طبقات حاکم و تحریف واقعیّت می‌دانند، با معرفی ایدئولوژی به مثابه امری گریزناپذیر در علوم‌ انسانی به‌طور کلی و در علم رسانه به‌طور خاص، تلاش نموده است الگوی اسلامی مدیریت رسانه را ارائه کند. در نهایت از «رسانه اسلامی» در معنای اَبَرواقعی یا فراواقعیّت تعبیر نموده که فراسوی واقعیّت و درعین‌حال در پیوند و تطابق با واقعیّت و معطوف به آرمان و حقیقت است. نویسندگان الگوی آرمان‌گرایی واقع‌بینانه را ایدئولوژی اسلامی و با خصوصیت نفی سکولاریسم ــ که نگاهی دوگانه‌انگار به آرمان و واقعیّت دارد ــ و حقیقت‌گرایی دانسته‌اند. همچنین این مقاله با مقایسه هستی‌شناسی در گفتمان احیاگر ــ که مبدع آن اقبال لاهوری است ــ و گفتمان پست‌مدرنیسم که پدر آن فردریش نیچه است، تفاوت مبنایی و هستی‌شناسانه رسانه پست‌مدرن و رسانه اسلامی را که باید در پی احیای دین باشد، نشان داده است. در این جستار آرمان‌گرایی واقع‌بینانه به مثابه هستی‌شناسی و مدیریت انقلابی به منزله روش‌شناسی، دو اساس شکل‌گیری رسانه اسلامی معرفی شده‌اند. آرمان‌گرایی واقع‌بینانه با هم‌سازی، هم‌وندی و هم‌ورزی آرمان و واقعیت، مدیریت و انقلاب، دنیا و آخرت، جسم و روح، دین و دنیا و دین و سیاست معرفی شده است. این مقاله به‌عنوان یک «مدل» و نه «نظریه»، فقط به چیستی و چگونگی موضوع توجه نموده است؛ زیرا وظیفه هر مدلی همین است و همچون نظریه، کار آن چرایی و تحلیل نیست. کل مقاله درصدد پاسخ به آیاییِ امکان موضوع خویش است و مدعا (Thesis) را بر امکان آرمان‌گرایی واقع‌بینانه در مدیریت رسانه نهاده است. %U https://jius.mazaheb.ac.ir/article_9917_e0c5af284345f6a0d9fc3d82c837ac67.pdf