%0 Journal Article %T پدیده داعش و شگردهای رسانه‌ای %J دوفصلنامه مطالعات امت اسلامی %I دانشگاه مذاهب اسلامی %Z %A نجات‌پور, مجید %A میلانی, جمیل %A نجات, سید علی %D 2015 %\ 01/01/2015 %V 1 %N 1 %P 89-101 %! پدیده داعش و شگردهای رسانه‌ای %K رسانه %K سیاست %K داعش %K فضای مجازی %K تروریسم %R %X امروزه با گسترش فرایند جهانی شدن و توسعه بیش از پیش رسانه‌ها و ارتباطات روبه‌روییم. در فضای کنونی رسانه‌ها یکی از  ابزارهای بسیار مهم در گستره‌ سیاست است. در این میان امکانات رسانه‌ای جدید همچون اینترنت و فضای مجازی، تأثیرگذاری بر افکار عمومی را که تاکنون فقط در انحصار دولتها بوده است، برای افراد و گروه‌های دیگر نیز ممکن‌ کرده است. اینترنت و رسانه‏‌های مجازی سرعت تأثیرگذاری بر افکار عمومی را دوچندان کرده‌اند؛ زیرا فضاهای مجازی مراجعه‌کنندگان و مخاطبان بسیار زیادی از تمامی قشرها دارد. رسانه می‌‌تواند هم‌زمان کارکردهای مثبت و منفی داشته باشد و افزون بر استفاده از آن برای بالا بردن سطح رفاه زندگی، هم‌زمان برای پیشبرد هدفها و خواسته‌های غیرانسانی هم استفاده می‌شود. گروه‌های تروریستی و تکفیری هم نتوانسته‌اند از جذابیتهای آن چشم پوشند و برای پیشبرد کار خود از آن استفاده می‌کنند. گروه‌هایی مانند داعش، از همان آغاز فعالیتهای خود، رسانه‌های گوناگون را به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جذب نیرو به‌خدمت گرفته‌اند. با وجود آنکه گروه‌های تروریستی پیش از داعش نیز برای دستیابی به هدفهای خود از شبکه‌های ارتباطی استفاده کرده‌اند، برخلاف گروه‌های پیشین، داعش به‌خوبی توانسته است از امکانات رسانه‌ای موجود، برای دستیابی به هدفهای خویش بهره برد. در مقاله حاضر تلاش شده است ضمن بررسی مباحث نظری کارکرد رسانه‌ در عصر اطلاعات و پیوند آن با سیاست، پدیده‌ داعش و بهره‌گیری آن را از شگردهای گوناگون رسانه‌ای برای پیشبرد هدفهای خود در منطقه خاورمیانه تبیین کند. اینپژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی انجام شده است. %U https://jius.mazaheb.ac.ir/article_9920_513b2c0baa4dcc850ea530938172590a.pdf