TY - JOUR ID - 9922 TI - ویژگی‌های رسانه تأثیرگذار منطبق بر آموزه‌های دینی JO - دوفصلنامه مطالعات امت اسلامی JA - JIUS LA - fa SN - AU - محمدی, فرشته AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 1 SP - 123 EP - 147 KW - آموزه‌های دینی KW - رسانه دینی KW - فرهنگ DO - N2 - در کار آگاهی‌بخشی رسانه، دین همواره جایگاهی تأثیرگذار و محوری داشته است. هدف از نگارش این مقاله معرفی ویژگی‌‌ها و کارکردهای رسانه به طور عام و رسانه دینی به‌طور خاص، و تبیین تأثیر آموزه‌های دینی بر این نهاد و نهاد رسانه بر جامعه فرهنگی و مذهبی بوده است. روشن است که رسانه دینی به نوعی وامدار فرهنگ اسلامی است و دین نیز با رسانه رابطه‌ای متقابل و تعاملی دارد. با وجود شمار بسیار زیاد نوشته‌ها درباره رابطه رسانه دینی و دین، تعداد آثاری که در آنها از تأثیر دیدگاه دینی، الهی و نگرش توحیدی بر رسانه و مخاطبان سخن گفته شده باشد بسیار اندک است. این در حالی است که تأثیر رسانه منطبق بر آموزه‌های دینی به قدری است که راه‌اندازان این گونه رسانه‌ها، نخست باید برای دستیابی به اهداف خود، اصول و چهارچوبهای مبتنی بر آن را تعیین کنند؛ زیرا در این صورت (یعنی در صورت ایجاد چهارچوبهای نظری) دیگر به اصول رسانه‌های غربی نیاز نخواهند داشت و ساختار رسانه منطبق بر دین را خود در دست خواهند داشت. UR - https://jius.mazaheb.ac.ir/article_9922.html L1 - https://jius.mazaheb.ac.ir/article_9922_5088da67e241c476b1222aa3af12b639.pdf ER -