TY - JOUR ID - 41477 TI - رسانه و بعد اجتماعی امنیت ملّی JO - دوفصلنامه مطالعات امت اسلامی JA - JIUS LA - fa SN - AU - عظیمی, مهرداد AU - احمدیان, قدرت AD - کارشناس ارشد علوم سیاسی AD - دکتری روابط بین الملل، استادیار و هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 3 SP - 83 EP - 111 KW - رسانه KW - امنیت اجتماعی KW - هویت KW - امنیت ملّی KW - شبکه‌های اجتماعی مجازی DO - N2 - امنیت اجتماعی به عنوان یکی از پنج بعد امنیت ملّی از نظر باری بوزان (نظریه‌پرداز مکتب کپنهاگ)، به پایبندی افراد یک ملّت نسبت به ارزشها و هنجارهای مشترک کشوری که در آن زندگی می‌کنند مربوط می‌گردد. ارزشها و هنجارها، از عوامل مهم و کلیدی در همبستگی و اتحاد یک ملّت در برابر محیط خارجی خود بوده و به عبارتی مردم یک کشور از طریق این هنجارها و ارزشها، هویت ملّی خود را شکل می‌دهند. در صورت فاصله گرفتن مردم آن کشور از ارزشها و هنجارهای مشترک، هویت ملّی از بین می‌رود و در نتیجه، امنیت ملّی به خطر می‌افتد. در این میان، رسانه و به‌ویژه رسانه‌های جمعی، مانند تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی مجازی، نقش بسیار مهمی را در پایبندی افراد به یک رفتار و عقیده خاص دارند و درنتیجه تأثیر بسزایی در شکل‌دهی هویت افراد یا تغییر هویت آنان دارند. در این مقاله با بررسی ابعاد و ویژگیهای بعد اجتماعی امنیت ملّی از دید مکتب کپنهاگ و همچنین کارکردهای رسانه و برخی از نظریه‌های مرتبط با آن، تأثیر رسانه‌ها بر امنیت اجتماعی شرح داده و این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که «رسانه به عنوان متغیری واسط، هویت افراد یک جامعه را سیال و دچار تغییر تدریجی می‌کند و بر امنیت ملّی کشورها تأثیر دارد». UR - https://jius.mazaheb.ac.ir/article_41477.html L1 - https://jius.mazaheb.ac.ir/article_41477_b0947af7ab97bbe14b24e3ce026d12a8.pdf ER -