دیپلماسی رسانه‌ای ایران (شبکه یک سیما، ساعت 21) در قبال جهان اسلام‏‏، اروپا و‌ امریکا در دهه سوم بعد از انقلاب اسلامی ایران (1376 ـ 1386)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)

2 کارشناس ارشد علوم ارتباطات

چکیده

رسانه‌های هر کشور، به نوعی نه تنها پشتیبان دیپلماسی آن کشور، بلکه در مواقعی خود به بازیگران عرصه بین‌المللی و عامل تأثیرگذار بر افکار عمومی داخلی و خارجی تبدیل می‌شوند. در این تحقیق تلاش شده است به این پرسش که دیپلماسی رسانه‌ای ایران، در ده سال گذشته (دهه سوم انقلاب)، در قبال جهان اسلام (عربستان، عراق، پاکستان، افغانستان، فلسطین، امارات و مصر)‏‏، اروپا (فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و روسیه) چگونه بوده است، پاسخ داده شود. برای پژوهش دراین‌باره، با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری سیستماتیک، 360 خبر روز، به عنوان نمونه مورد نظر، انتخاب و با روش تحلیل محتوا بررسی شده‌اند. برای این منظور، پنج مقوله، که به ترتیب بیشترین تأثیر را بر دیپلماسی ایران گذاشته، گزینش شده‌اند. این پنج مقوله عبارت‌اند از: مقوله‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دینی. همه اخبار یادشده براساس این مقوله‌ها بررسی و طبقه‌بندی گردیده‌اند و شکل‌گیری گفتمان رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از طریق مهم‌ترین شبکه رسانه ملّی بازنمایی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iran’s Media Diplomacy (IRIB TV1 News 21:00) toward the Islamic World, Europe and America in the Third Decade of the Islamic Revolution (1997-2007)

نویسندگان [English]

  • Hassan Bashir 1
  • Ebadollah Rezaee 2
چکیده [English]

The media of every country in the world not only supports the kind of diplomacy that a country pursues but also sometimes become international agents and exert influence on public opinion both at home and abroad. This study tries to answer the following question: How has been Iran’s media diplomacy toward the Islamic world (Saudi Arabia, Iraq, Pakistan, Afghanistan, Palestine, United Arab Emirates and Egypt), Europe (France, Britain, Germany, Italy and Russia), and America over the last ten years – that is, the third decade of the revolution. In order to answer this question, 360 news items of the day, sampled via systematic sampling, were studied through content analysis. To this end, five categories with the greatest influence on Iran’s diplomacy were identified in order of importance. The five categories are: politics, economy, culture, society and religion. All the news items were evaluated and categorized according to these categories to represent the emergence of the Islamic Republic of Iran’s media discourse via Iran’s national media network.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media diplomacy
  • IRIB TV1 news
  • content analysis
  • the third decade of the Islamic Revolution
  • the Islamic world
  • Europe
  • America